Recenze: Míň než málo času

Vážné onemocnění, idea, smrtící vir. Tohle není popis průběhu dnešní doby, ale náplň románu Sabiny Green. Kniha vyšla v červnu v angličtině a brzy se česká verze dostane i na naše knižní pulty.

Na co se těšit?

Když se Connie dozví nemilosrdný verdikt lékařů, že jí zbývá sotva pár měsíců života, ochromí ji strach o budoucnost malé dcery i otce, který se ještě nezotavil z předchozích traumat. Může být ještě hůře? Může! Vzápětí se totiž dozvídá, že nejenže jí zbývá času výrazně méně, ale dokonce má sama přispět ke smrti své i mnoha dalších. Může tak šílený plán mít racionální a ospravedlnitelné pozadí? Může být správně ve jménu záchrany planety vypuštění smrtícího viru, který přežije jen malá skupinka vyvolených, včetně Conniiných nejbližších? (Zdroj anotace)

Tentokrát, zcela netradičně, začnu názvem knihy. Míň než málo času totiž dokonale vystihuje podstatu příběhu. Když se hlavní hrdinka Connie dozví, že se jí vrátila rakovina, bojuje právě o čas. O minuty s nejbližšími – dcerou Ruby a svým otcem.

První kapitoly nejsou jen o představení. Neslouží jako prostředník mezi hlavními postavami a čtenářem při jejich seznámení, ale okamžitě útočí na city. Vzbuzují lítost skrz Conniiny úvahy, zda dědeček výchovu Ruby zvládne, ale vyvolávají i strach. Obavy ze smrti.

Vypravěči děje se střídají. Conniiny kapitoly jsou smutné a vzbuzují otázky. Odpovědi na ně poskytuje Mark, pracovník Asociace pro ochranu zvířat a životního prostředí. A František, jak sám tvrdí o své dceři, je stabilní konstantou příběhu. Zajišťuje klid a uvědomění.

Nebýt Constance, býval bych se po té přestřelce v bance zbláznil. Moje dcera však dělala čest svému jménu, opravdu totiž byla stálou konstantou, která mě držela nad vodou a ukotveného v čase, a dávala mému životu smysl.“

Ale vracející se rakovina není všechno. Connie se navzdory svým dobrým úmyslům dostává do spiknutí proti celému lidstvu. A v sázce nejsou pouze majetky nebo blahobyt, ale přímo lidská podstata. Jestli se však hlavní hrdinka rozhodne pro prodloužení času s blízkými, nebo bude bojovat za práva planety a zvířat, neprozradím. Ono totiž rozepsat se o apokalypse ve dvou větách není vůbec jednoduché.

Sci-fi nebo drama?

Nemusíte být zapřisáhlým sci-fi fandou, ani postapo vyznavačem, aby vás příběh semlel. Obracíte stránky jednu za druhou, prožíváte peklo, napětí vám nedá spát. City, a to především láska, na vás útočí z každé strany. Jestli si ale myslíte, že prožijte romantiku s vášní, jste na omylu. Lásky je ve vyprávění mnoho – k rodině, přírodě nebo sobě samému – ale erotiku nečekejte.

V ne příliš optimistické Corona době by se mohlo zdát, že autorka Sabina Green použila do knihy částečný opis dnešního vývoje. Jak však sama říká, příběh psala před vypuknutím pandemie u nás. Nedá se proto ubránit obdivu, jak se realita s příběhem v některých místech až autenticky shodují a děkovat, že situace u nás není tak drastická jako v Conniiném světě.

Hned tři místa najednou

Australský Perth, Františkovy české kořeny, Nový Zéland. Tahle tři místa jsou součástí knihy.

Líbí se mi, že autorka použila své prožitky a znalosti, díky kterým se máme možnost seznámit nejen s třemi různými oblastmi, ale i jejich tradicemi. Jak to vypadá v Austrálii na policejní stanici nebo kam se podívat v Zélandu na výlet? To i mnoho více nás doprovází celým příběhem.

Závěrem

Ještě dřív, než se pustím do celkového hodnocení knihy, nerada bych zapomněla na obálku. Ta je totiž naprosto dokonalá a už jen díky ní, rostla má touha příběh si přečíst. To co najdete uvnitř je neméně dobré. Naopak. Nelehký osud jedné nemocné ženy vás pohltí a probudí ve vás otázky. Netýkají se však pouze samotného vyprávění (i když kdo by se nechtěl dozvědět, zda se pošetilý nápad jedné zfanatizované skupiny stal skutečností), míří daleko hlouběji. Do vaší duše. Ono se totiž může zdát, že děláme dost, ale je to opravdu naše maximum?

Kniha si zaslouží 5*/5. Vřele doporučuji a vyzývám k opatrnosti, protože…

…Lidi se svýho komfortu a zlozvyků zbaví jedině tehdy, když jim podržíš u krku nůž.“

Vydáno:             2021, Sabina Green