Recenze knihy: Třetí zahrada

Všechno zlé je k něčemu dobré. Tak přesně o tom ví Nella, mladá šlechtična, které osud naložil, své. Díky zkouškám života se nakonec ocitá tam, kde od začátku měla být. V třetí zahradě.

Na co se těšit?

Co udělá mladá dívka, která přijde o všechno a zbyde jí jen zahrada planých růží?

Sedmnáctiletá šlechtična Nella se ocitne v klášteře poté, co její otec prohýří rodinný majetek. Když se po dvouletém utrpení u bran objeví otec, který ji chce provdat, je přesvědčená, že je její zkouška u konce. Nalezne lásku u mladého medika Sebastiana, avšak je proti své vůli provdána za staršího knížete Nikolase Albrechta. Začíná tak svazek plný vášně, zrady, nenávisti i naschválů. Po mnoha útrapách je manželství anulováno a Nella se stěhuje na venkov, kde pozná svobodu, přátele a tajemství výroby parfému. Dokáže se Nella postavit na vlastní nohy a zapomenout na veškerá příkoří? Zbaví se kníže strachu, který před svou manželkou nebyl schopný odhalit?

Historický román s mnoha decentně popsanými erotickými scénami, vypráví o přeměně naivní dívky v silnou a sebevědomou ženu. (zdroj anotace)

Příběh začíná v klášteře sv. Uršuly, kam je Nella odsunuta kvůli dluhům svého otce. Autorka nenechá čtenáře tápat a hned je strhne do víru dění syrovými scénami tehdejší šikany. Jako malá jiskřička naděje vyvažuje šokující začátek návrat domů, kde šlechtična poznává bratrova učitele hudby, do kterého se ihned zamiluje. Iluze pohody je však krátkodobá. Nella onemocní a než se stihne uzdravit a provést plánovaný útěk se svou láskou, je stanoven termín sňatku s knížetem Nikolasem Albrechtem z Nichelsbergu. To vše, od prvního písmene až po svatbu, není nudným a zdlouhavým začátkem knihy, to vše se semele dřív, než se čtenář dostane do čtvrtiny příběhu a dokazuje se tím, že pokud autorka něco opravdu umí, tak je to strhující začátek.

Další děj se odehrává v knížectví, kde je čtenář hýčkán blahobytem a přepychem. Vlastní termální lázně? Není problém. Luxusní interiér, okázale a noblesní šaty nebo velkolepé plesy? Toho všeho si Nella užívá v hojnosti, přesto není šťastná. Její vztah s knížetem je bouřlivý a podobá se jízdě na horské dráze. Sama však přiznávám, že mě tahle jejich hra na kočku a myš bavila. Není totiž nic lepšího, než zklamání a hádky nabourat erotikou.

… chci si s vámi dát lázeň,“ řekl a ušklíbl se.

Všichni členové domácnosti, sloužící nevyjímaje, si užívali výhod, které nám poskytovaly horké prameny. Ovšem na rozdíl od hostů a dvořanů jsme my měli vstup do lázní rovnou ze zámku a dokonce svou vlastní místnost s mramorovými vanami a pohodlnými lehátky v římském stylu. I když se stále ozývaly hlasy pomatených lékařů, kteří prohlašovali vodu téměř za jedovatou, my jsme si rádi užívali koupele. Nikdy však společně.

Kvůli nenaplněnému manželství je brzy sňatek anulován a hlavní hrdinka se přesouvá na zámek Růžová Hůrka. A tady, přesně na tomto kouzelném místě, se mění příchuť příběhu. Z romanticky a vztahově komplikovaného děje se stává honba za sny a hledání vlastní podstaty. Nella svádí boj s osudem a díky výrobě kosmetiky se poprvé staví na vlastní nohy. Pokud se však bojíte, že je proměna příliš radikální a na moment se stanete součástí feministického spolku, mohu vás uklidnit. Růžová hůrka sice přináší kousek emancipace, pořád ale patří knížeti Nikolasovi.

Tajemství výroby kosmetiky

Ráda bych autorce složila poklonu, protože popisy přípravy krémů, mýdel a parfémů jsou tak uvěřitelné, až mi vrtalo hlavou, kdy Sarah Parsley zhotovila stroj času, aby nabrala inspiraci přímo v dané době. Máčení okvětních lístků, louhování, experimenty s recepturou. Tím vše jenom začíná. Keramické dózy, mističky, flakony na parfémy… A aby toho nebylo málo, kreativita hlavní hrdinky nekončí hotovou kosmetickou truhličkou, přesouvá se díky jejímu dobrému srdci a podnikavému duchu až k manufaktuře domečků pro panenky.

Nejraději bych si u Nelly udělala objednávku pro malou. Tak moc mě domečky s těmi nejtitěrnějšími detaily okouzlily.

Laciná erotika nebo decentní popisy?

V románu je mnoho erotiky a stejně, jak se mi líbila výroba kosmetiky, tak mě bavil lechtivý podtón (nejen!) postelových scén. Probudí ve vás chtíč, přesto nepůsobí lacině či vulgárně. Autorka se držela pravidla – všeho s mírou – a kniha se tak hodí pro mladé i starší čtenářky. Každá si přijde na své.

Podstatu příběhu přesto neshledávám v erotických scénách, ale emotivním prožitku. Držíte Nelle na její životní cestě pěsti, toužíte, aby konečně nalezla štěstí a aby s novým podnikáním nepohořela. Dojímáte se u rodinných scén, kdy si Nella s Nikolasovou dcerou Isabellou k sobě nacházejí cestu, a zuříte nad skutky, kterých se někteří neštítí. Tenhle příběh má zkrátka všechno, co romantické duše milují.

Závěrem

Nejvíce lechtivou a pro mě eroticky nabitou scénou je společná koupel v lázních. Nejromantičtější je projížďka zasněženou krajinou na saních a nejdojemnější je pro změnu chvíle, kdy Nella uspává Isabellu, hladí ji po ruce a uvědomuje si svou roli matky. A to je jen zlomek z toho, co s hrdiny Třetí zahrady zažijete.

Celkově bych knihu ohodnotila jako maximálně zdařilé dílo. Ohromí vás úžasná obálka, propletený, přesto důmyslně dotažený příběh, realisticky vykreslené postavy i historický přesah. Díky správnému načasování vydání na 30.9. mohu vřele doporučit jako dárek pod stromeček a  udělit plný počet hvězdiček. Třetí zahrada si to rozhodně zaslouží, protože…

„…to byl ten okamžik, kdy jsem pochopila celé to šílenství kolem lásky.“

Hodnocení 5*/5.

Vydáno:            2021, Fortuna Libri